יום ראשון, 18 בנובמבר 2012

אור הנרות לעומת גבורת המכבים


ב,ה

 אור הנרות לעומת גבורת המכבים

במציאות התרבותית שלנו היום יש שרואים בחג החנוכה, גבורה גופנית- תחרויות, ריצות וכו'- יש שרואים חג האורים כתוצאה מנס פח השמן.

קיצוניות זו מראה על החולשה- קשה לחבר את הנרות לגבורה וההפך. בהתעוררות הציונות באירופה קמו תנועות כמו מכבי כדי להזכיר את הגבורה והתקומה. לעומת זאת בגולה הארורה והרחוקה, חגגו את אור הנרות ונס פח השמן. ללא זכר לגבורה .

היום בארץ גבורת המכבים זוכרים החילוניים ואילו נס פח השמן הדתיים.

בואו נראה איך הגבורה האנושית פועלת בדומה לנרות. הגבורה  היא יזומה בעלת עצמה. על הנרות נאמר "מעט אור דוחה הרבה חושך". החושך נדחה  כי אינו  נמס לפני האור. אלא האור זו פעולה יזומה  הדוחה את החושך בעוצמה. בדיוק כמו הגבורה האישית.

יצאנו למדים שהן הנרות  והגבורה האנושית קמים במאבק נגד הרשע ומנצחים. נס פח השמן מסייע למאבק. כלומר הנס הוא פועל יוצא של הגבורה.

ז.א בזכות ההתעוררות מלמטה מזומן נס פח השמן. המציאות הניסית באה כפועל יוצא  של המאבק. בזכות השתדלותם של בני ישראל הקב"ה מסייע בידם. המציאות הניסית באה כעיטור  למעשה העיקש.

מעשה המכבים מזכה את ישראל למלכות ועצמאות של 200 שנה ערב החורבן. מבחינה טבעית אין הצדקה למערכת מעוותת  מדרדרת לניסים. ואכן רק משפחתו של מתתיהו ובניו היו צדיקים. המשך המלוכה הם סוטים לדרך ההתייוונות. אך בזכות המשפחה הקדושה של מתתיהו יש אפשרות לדחות הצידה את העיוות.

אין דוגמה כזו בתולדות העם  שזכות  צדיקים גוררת אחריה תקומה וטיהור המקדש ועטרה .פורים קצת דומה אך שם נמצאים בתחילה של תקומה בכל מקרה: ואילו כאן זו להבה אחרונה של מלכות בבית שני.

יצאנו למדים שהלב הטהור  משתלם

 

ארנה קובוס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה