יום ראשון, 14 באוגוסט 2016

תל יריחו








תל יריחו

הרבה דרשות פורסמו על תל יריחו וקללתו של יהושע מחד והחפירות הארכיאולוגיות מצד שני.

לפני הכבוש יהושע מסתובב סביב לחומות ופוגש בריון לוחם. מתקרב ושואל :” הלנו אתה או לצרינו?”.. מיד הוא משיב " לא כי אני שר-צבא - ה' .” ומצווה אותו "של נעלך מעל רגלך המקום אתה עומד עליו קודש הוא....”(יהושע ה, יד-טו).

יהושע מאוד נחרד, הוא מפנים כמו משה רבנו את ענין קדושתה של הארץ. כבוש העיר מתנהל לפי הצווי ואז יהושע מקלל את העיר :”ארור האיש לפני ה' אשר יקום ובנה את העיר הזאת את יריחו בבכורו ייסדנה ובצעירו יציב דלתיה" (יהושע ה, כו)

תמוה הדבר, הרי אנו באים לכבוש את הארץ לשם התיישבות ולא החרמה , מה זו הקללה?

אלא יהושע חושש שמא ישראל יטמאו את הקודש. לכן בני הקיני מתישבים בה, גרים, ורק בבית ראשון אליהו ואלישע ובני הנביאים יושבים בה.

יריחו שמרה על אופיה הקודש ורק צבור מיוחס יושב בה. בבית שני על פי מצבות בית הקברות אנו למדים שזו עיר של כוהנים , וזו עיר השניה בגודלה אחרי ירושלים. הרי גם המלכים הם כוהנים- מלכי החשמונאים.

בחפירות הארכיאולוגיות שהתחיל בהן וורן ב1868, המשיכה גם גב' קתרין קניון ב 1952. היא רצתה להוכיח על יתרון התיישבותי של הערבים ביריחו וביצעה חפירות לא תקינות. לעגו לה בפרסום כתביה ואז היא חזרה וחפרה עוד. היא גילתה מגדל תקין באמצע התל. שהוא בוודאי היה חלק מן החומה. בבדיקת אבניו לשם תארוך הסתבר שהוא שייך לתקופת הפלאונטוליתית- אבן הקדומה-לפני כ5000 שנה . לכן מגדל זה היה חלק מחומות יריחו. ומי יושב "על החומה"-כתוב במפורש? רחב הזונה יושבת על החומה.

פלא פלאים ביתה עומד תקין בכל. ס"הכ בית בוץ.בתל יריחו יש 19 שכבות ערים הרוסות.

ובכן תל יריחו זה יד האמונה שלנו. הוא העדות החותכת לכל העולם שאלוקי בראשית הוא אלוקי ישראל. כאשר בעיניך אתה רואה את הניסים לבני"י אז והיום יש לברך בגדול: ברוך על הניסים שעשה לאבותינו במקום הזה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה